colca canyon tour - Reisverslag uit Chivay, Peru van daphneiris - WaarBenJij.nu colca canyon tour - Reisverslag uit Chivay, Peru van daphneiris - WaarBenJij.nu

colca canyon tour

Door: daphne

30 Oktober 2014 | Peru, Chivay

Gisteren een rustige dag gehouden. We hebben alles geregeld voor de komende vier dagen en vooral lekker gegeten bij een crêpe restaurant die quinoa pannenkoeken maken met wel 100 verschillende vullingen.

Dinsdag en woensdag gaan we een tour doen door de colca canyon, donderdag gaan we raften en vrijdag vliegen we naar cusco. We hadden de keuze tussen 10 uur bus (wat uit ervaring vaak langer wordt) of iets meer betalen voor 1 uurtje vliegen. Gezien we daarna nog genoeg bussen zullen zien was de keuze makkelijk.

Vannacht staan we vroeg op. Om kwart voor drie gaat de wekker en om 10 over drie worden we opgehaald voor de tour door de colca canyon.

We rijden tot 7 uur naar Chivay waar we een klein ontbijt eten. Daarna door naar cruz del condor waar we welgeteld 1 condor zien. (Ze zijn minder aanwezig door vervuiling door kampvuren en de mijnen die met explosieven werken wat de vogels afschrikt)

Na een klein stukje rijden gaan we de Colca Canyon in! De gids geeft aan dat het 7 uur lopen is vandaag. :| !!!

Het eerste stuk is 1200m dalend de canyon in waar we drie uur over zouden lopen. Uiteindelijk hebben we dat stuk al in 2 uur gelopen maar mn benen trillen enorm van vermoeidheid. De gids neemt het laatste stuk mijn backpack over. We waren wat enthousiast met water en fruit meenemen waardoor mijn  backpack best zwaar is geworden. Als we beneden bij de rivier zijn gaan we een klein stukje omhoog en lopen we langs alle terrassen waar mais en aardappelen worden verbouwd. De terrassen in deze regio werden al voor de Inca-tijd gebruikt. Na 20 minuten lopen komen we bij een klein dorpje,  het is hier prachtig! Zeker de vermoeide benen waard! Al denk ik daar misschien anders over als ik eind van de middag op de volgende plek ben waar we gaan slapen.

We eten in het dorpje een lunch. Heerlijke soep en daarna Alpaca,  best lekker! Nog 2.5 uur lopen na de lunch. Door prachtig gebied waarbij de gids uitleg geeft over verschillende planten en de lokale cultuur. Een giftige plant die als die kapot is sap lekt en als je huid daarmee in aanraking komt zorgt het voor een permanente zwarte plek op je huid,  zoals een tatoeage. Of je ze dus vooral heel wil laten. Andere planten met genezende eigenschappen zoals tegen maagklachten enz. Na een pittige wandeling komen we aan in het dorpje Oasis. Letterlijk een oase na zo een lange wandeling. Ik spring met twee anderen het zwembad in en wouter gaat nog een potje voetballen. We doen een potje kaarten (presidents and assholes),  om 7 uur hebben we diner.

We gaan vroeg slapen want moeten om 5 uur weer klaar staan voor de laatste  hike. Drie uur lang de berg op. Het valt me behoorlijk zwaar omdat mn benen nog pijn doen van de vorige dag. Wederom neemt de gids mn bagage over. Onderweg wordt gevraagd of ik op een ezel naar boven wil maar ik wil heel graag zelf de trail afmaken. Daarbij zag het er tricky uit op een ezel over een smal pad langs een hele diepe clif. Gelukkig zakte de pijn wat af naar mate ik langer bezig was. Op het laatste stuk zie ik nog een hele mooie kolibrie en een grote libelle. 2 uur en 45 minuten kom ik eindelijk boven samen met een paar Nederlandse meiden die ook niet zo snel gaan. bovenaan zien we nog een condor vliegen. Daarna lopen naar Cabanaconde, het dorpje waar we ontbijten. Het zou vlak zijn, maar daarmee bedoelen ze hier "inca flat" ofwel heuveltjes ipv bergen. Op de terugweg komen we verschillende mensen met vee tegen,  ezels schapen paarden koeien. We stoppen kort bij een uitzicht op de vallei met de terrassen en daarna gaan we naar de hotsprings. Daarna voelen mn benen al een stuk beter. Na de hotsprings hebben we een lunch buffet in Chivay,  erg lekker! Hierna rijden we terug naar arequipa met een korte stop bij het uitzicht op de drie grote vulkanen van de regio.  In een van deze vulkanen is in de jaren 90 een meisje gevonden wat lang geledeb geofferd is aan de vulkaan.

We zijn terug bij het hostel waar we eerder ook sliepen en vanavond eten we nog met de hele groep van de tour bij het crêpe restaurant. Daarna heerlijk mn benen bij laten komen, die zijn op! En morgen raften!